Om testen


NAFs vurdering av prisforlangende er ment som en enkel rådgivning av prissetting i forbindelse med salg av bil mellom privatpersoner.

Produktet må ansees som et estimat og ikke en fullverdi "Verdivurdering"





Signatur bilteknisk konsulent: ....................................................................

Leveransebetingelser:
Informasjon og leveransebetingelser for NAFs testeprodukter

Testrapporten inneholder identifikasjon av kjøretøy og kunde, samt beskrivelse av testens omfang med måleresultater der det foreligger.

Forklaring til bokstavkodene som benyttes ved PDF rapport:
  • V = Normalt. Tilstand vurdert «normal» iht. kjøretøyets alder og km
  • R = Reparasjon. Anbefaler utbedring iht. kontrollpunkt
  • A = Anmerkning. Bemerkning og/eller kommentar iht. kontrollpunkt
  • O = Opplysning. Informasjon iht.kontrollpunkt og/eller kjøretøy
  • S = Skiftet. Kontrollpunkt inkl.komponentskifte
  • J = Justert. Kontrollpunkt inkl.justering
  • I = Ikke utført.Kontrollpunkt ikkevurdert
Forklaring til oppsummeringen ved digital rapport:
  • «Bør utbedres» eller «Unormal slitasje» er beskrivelse av feil vi på testtidspunktet vurderer til å være nødvendig og utbedre.
  • «Kommentar» er beskrivelse av informasjon vi vurderer til å være nyttig og vite eller nødvendig og følge med.

Test utføres på et NAF Senter hvis ikke annet er beskrevet.

Testens resultat tilhører NAFs kunde. Kundens navn er registrert på side 1 i testrapporten, og eventuelle henvendelser i forbindelse med testen må utføres av registrert kunde.Testresultatene leveres ikke ut til andre uten samtykke fra NAFs kunde.

NAF demonterer ikke for kontroll/vurdering, og kan dermed ikke påpeke feil som kun avdekkes veddemontering. Dersom NAF oppdager avvik der det trengs demontering for kontroll/vurdering, vil dette anmerkes i testrapporten.

NAF anmerker kun feil og avvik som oppdages på testtidspunktet. Periodiske feil/avvik kan forekomme uten at dette avdekkes pga. manglende symptom (fremtredelse) ved testtidspunktet. Det er ikkemulig å forutse framtidige problemer, feil eller avvik.

NAF prøvekjører bilen kun i begrenset grad.

*Diagnose = utdrag av registrerte meldinger på kjøretøyets elektronikk via diagnosekontakt OBD = On-Board Diagnostics. EU innførte krav om OBD i 2001 for bensinbiler, og 2004 fordiesel biler.

NAF leser feilmeldinger via diagnose på de elektroniske styresystemer som bilens produsent har gitt tilgang til. Tilgjengelig tilgang kan variere mellom ulike bilmerker og modeller, og leses med gjeldende testutstyr som benyttes i NAF.

NAF kan ikke påvise avvik i bilens oppgitte kilometerstand ved hjelp av diagnose.

NAF har vurdert alle kontrollpunkter i den aktuelle testrapporten i henhold til NAFs definisjoner og retningslinjer.Kontrollpunkter som ikke omtales i rapporten er ikke inkludert eller vurdert.

NAF står ansvarlig for de dokumenterte funn i testrapporten slik de fremstår på testtidspunktet.

Feil/avvik som avdekkes i etterkant av testen, kan ikke lastes NAF uten at:

  • feil/avvik må anses å ha foreligget ved testtidspunktet
  • feil/avvik kan avdekkes etter gjeldende definisjoner og retningslinjer (innhold) av kontrollpunkt ved testtidspunktet
  • feil/avvik kan avdekkes ved benyttet testutstyr i NAF ved testtidspunktet
  • feil/avvik kan avdekkes ved gjeldende testforutsetninger ved testtidspunktet
  • feil/avvik medfører konsekvenstap
  • NAF har opptrådt uaktsomt ved testtidspunktet

Testens resultat tilhører NAFs kunde. Kundens navn er registrert på side 1 i testrapporten. Eventuelle uoverensstemmelser i forbindelse med levert dokumentasjon, skal kunde ta dette opp med NAF. NAF er forretningsmessig leverandør til kunde og forholder seg kun til denne avtalepart.

Alle reklamasjoner må være NAF i hende senest 10 dager etter at testen er utført.

Dato for test:
06.05.2024
Testsenter:
NAF Senter Oslo