Om testen
NAFs Vurdering av unormal slitasje (VUS) benyttes ved avslutning av leasingkontrakter eller i andre sammenhenger der en eventuell kostnad for unormal slitasje samt manglende vedlikehold og manglende utstyr skal dokumenteres.
Vurderingen skal anmerke og prise unormal slitasje, manglende vedlikehold og manglende utstyr i forhold til bilens bruksområde (person/vare) og kjøre-lengde. Hovedfokus vil være på karosseri og interiør, samt en begrenset mekanisk kontroll.
For å sikre en objektiv og uavhengig vurdering har NAF utarbeidet egne retningslinjer og vurderingskriterier.
Resultatet av vurderingen vil danne grunnlag for videre saksbehandling. Det vil være avtalen mellom leverandør/restverdigarantist og leietager som er retningsgivende for det endelige slutt-oppgjøret.
Vurdering av unormal slitasje (VUS)
PRISSETTING
Unormal slitasje som avdekkes ved gjennomføring prises i henhold til NAFs definerte retningslinjer. Det vil si at NAF estimerer en påkost for utbedring av dokumentert skade. Prisene blir rundet til nærmeste 100 kr. Prisene er eks. mva.
For et begrenset antall av de vanligste skadene/manglene (f.eks. utvalgte komponenter og skader der alternative reparasjonsmetoder kan benyttes) danner NAFs fastpristabell grunnlag for prissettingen. Alle priser er basert på et gjennomsnitt iht. avvik, og/eller et utvalg bestående av standard komponenter/utstyr. Oppgitte priser kan derfor avvike i forhold til biltype, modell og type utstyr. Prisutregningen har et lavere presisjonsnivå enn skadetakst og kan derfor ikke uten videre sammenlignes.
Vurderingsdefinisjoner:
R = Reparasjon - vurderes som «unormalt», påkost fastsettes/beregnes etter gjeldende retningslinjer
O = Opplysning - vurderes som «normalt», ingen påkost
- Leveransebetingelser:
- Informasjon og leveransebetingelser for NAFs testeprodukter
- V = Normalt. Tilstand vurdert «normal» iht. kjøretøyets alder og km
- R = Reparasjon. Anbefaler utbedring iht. kontrollpunkt
- A = Anmerkning. Bemerkning og/eller kommentar iht. kontrollpunkt
- O = Opplysning. Informasjon iht.kontrollpunkt og/eller kjøretøy
- S = Skiftet. Kontrollpunkt inkl.komponentskifte
- J = Justert. Kontrollpunkt inkl.justering
- I = Ikke utført.Kontrollpunkt ikkevurdert
- «Bør utbedres» eller «Unormal slitasje» er beskrivelse av feil vi på testtidspunktet vurderer til å være nødvendig og utbedre.
- «Kommentar» er beskrivelse av informasjon vi vurderer til å være nyttig og vite eller nødvendig og følge med.
NAF anmerker kun feil og avvik som oppdages på testtidspunktet. Periodiske feil/avvik kan forekomme uten at dette avdekkes pga. manglende symptom (fremtredelse) ved testtidspunktet. Det er ikkemulig å forutse framtidige problemer, feil eller avvik.
NAF prøvekjører bilen kun i begrenset grad.
*Diagnose = utdrag av registrerte meldinger på kjøretøyets elektronikk via diagnosekontakt OBD = On-Board Diagnostics. EU innførte krav om OBD i 2001 for bensinbiler, og 2004 fordiesel biler.
NAF leser feilmeldinger via diagnose på de elektroniske styresystemer som bilens produsent har gitt tilgang til. Tilgjengelig tilgang kan variere mellom ulike bilmerker og modeller, og leses med gjeldende testutstyr som benyttes i NAF.
NAF kan ikke påvise avvik i bilens oppgitte kilometerstand ved hjelp av diagnose.
NAF har vurdert alle kontrollpunkter i den aktuelle testrapporten i henhold til NAFs definisjoner og retningslinjer.Kontrollpunkter som ikke omtales i rapporten er ikke inkludert eller vurdert.
NAF står ansvarlig for de dokumenterte funn i testrapporten slik de fremstår på testtidspunktet.
Feil/avvik som avdekkes i etterkant av testen, kan ikke lastes NAF uten at:
- feil/avvik må anses å ha foreligget ved testtidspunktet
- feil/avvik kan avdekkes etter gjeldende definisjoner og retningslinjer (innhold) av kontrollpunkt ved testtidspunktet
- feil/avvik kan avdekkes ved benyttet testutstyr i NAF ved testtidspunktet
- feil/avvik kan avdekkes ved gjeldende testforutsetninger ved testtidspunktet
- feil/avvik medfører konsekvenstap
- NAF har opptrådt uaktsomt ved testtidspunktet
Testens resultat tilhører NAFs kunde. Kundens navn er registrert på side 1 i testrapporten. Eventuelle uoverensstemmelser i forbindelse med levert dokumentasjon, skal kunde ta dette opp med NAF. NAF er forretningsmessig leverandør til kunde og forholder seg kun til denne avtalepart.
Alle reklamasjoner må være NAF i hende senest 10 dager etter at testen er utført.
- Dato for test:
- 06.02.2025
- Testsenter:
- NAF Senter Kongsberg