Om testen

Rapporten er en forhåndsvurdering av biler som noe frem i tid skal innleveres etter endt leasingperiode. 

Vurderingen som utføres er iht.NAFs retningslinjer for «Vurdering av unormal slitasje» med hovedfokus på karosseri og interiør, samt en begrenset mekanisk kontroll. Betingelser inngått i kontrakt mellom leasingselskapet og bilbruker vektlegges ikke av NAF ved gjennomgangen. Hensikt ved rapporten er å belyse de skader, feil og avvik som vil gi påkostninger ved tilbakelevering av bilen. 

NB! Retningslinjene NAF følger kan avvike iht. inngått avtale ved leasing og rapporten må ikke erstatte og/eller forveksles med produktet NAFs "Vurdering av unormal slitasje" (VUS) ved endelig innlevering av leasingbil. Avvik mellom disse to rapportene kan forekomme da bilen benyttes i mellomtiden. Slike avvik kan derfor ikke søkes erstattet av NAF.

Viktig! Alle avvik som utbedres må utføres iht. gjeldende leasing avtale og ha tilfredsstillende faglig standard.

Vurdering av unormal slitasje (VUS)

PRISSETTING

Unormal slitasje som avdekkes ved gjennomføring prises i henhold til NAFs definerte retningslinjer. Det vil si at NAF estimerer en påkost for utbedring av dokumentert skade. Prisene blir rundet til nærmeste 100 kr. Prisene er eks. mva.

For et begrenset antall av de vanligste skadene/manglene (f.eks. utvalgte komponenter og skader der alternative reparasjonsmetoder kan benyttes) danner NAFs fastpristabell grunnlag for prissettingen. Alle priser er basert på et gjennomsnitt iht. avvik, og/eller et utvalg bestående av standard komponenter/utstyr. Oppgitte priser kan derfor avvike i forhold til biltype, modell og type utstyr. Prisutregningen har et lavere presisjonsnivå enn skadetakst og kan derfor ikke uten videre sammenlignes.

Ekstra hjul som ikke er med bilen, prises ikke i PRE-VUS, men skal likevel være med ved innlevering av bilen.

Vurderingsdefinisjoner:

R = Reparasjon - vurderes som «unormalt», påkost fastsettes/beregnes etter gjeldende retningslinjer
A = Anmerkning - vurderes som «unormalt», krever normalt videre utredning/feilsøking for å fastsette påkost (Ikke prissatt -)
O = Opplysning - vurderes som «normalt», ingen påkost

Leveransebetingelser:
Informasjon og leveransebetingelser for NAFs testeprodukter

Testrapporten inneholder identifikasjon av kjøretøy og kunde, samt beskrivelse av testens omfang med måleresultater der det foreligger.

Forklaring til bokstavkodene som benyttes ved PDF rapport:
  • V = Normalt. Tilstand vurdert «normal» iht. kjøretøyets alder og km
  • R = Reparasjon. Anbefaler utbedring iht. kontrollpunkt
  • A = Anmerkning. Bemerkning og/eller kommentar iht. kontrollpunkt
  • O = Opplysning. Informasjon iht.kontrollpunkt og/eller kjøretøy
  • S = Skiftet. Kontrollpunkt inkl.komponentskifte
  • J = Justert. Kontrollpunkt inkl.justering
  • I = Ikke utført.Kontrollpunkt ikkevurdert
Forklaring til oppsummeringen ved digital rapport:
  • «Bør utbedres» eller «Unormal slitasje» er beskrivelse av feil vi på testtidspunktet vurderer til å være nødvendig og utbedre.
  • «Kommentar» er beskrivelse av informasjon vi vurderer til å være nyttig og vite eller nødvendig og følge med.

Test utføres på et NAF Senter hvis ikke annet er beskrevet.

Testens resultat tilhører NAFs kunde. Kundens navn er registrert på side 1 i testrapporten, og eventuelle henvendelser i forbindelse med testen må utføres av registrert kunde.Testresultatene leveres ikke ut til andre uten samtykke fra NAFs kunde.

NAF demonterer ikke for kontroll/vurdering, og kan dermed ikke påpeke feil som kun avdekkes veddemontering. Dersom NAF oppdager avvik der det trengs demontering for kontroll/vurdering, vil dette anmerkes i testrapporten.

NAF anmerker kun feil og avvik som oppdages på testtidspunktet. Periodiske feil/avvik kan forekomme uten at dette avdekkes pga. manglende symptom (fremtredelse) ved testtidspunktet. Det er ikkemulig å forutse framtidige problemer, feil eller avvik.

NAF prøvekjører bilen kun i begrenset grad.

*Diagnose = utdrag av registrerte meldinger på kjøretøyets elektronikk via diagnosekontakt OBD = On-Board Diagnostics. EU innførte krav om OBD i 2001 for bensinbiler, og 2004 fordiesel biler.

NAF leser feilmeldinger via diagnose på de elektroniske styresystemer som bilens produsent har gitt tilgang til. Tilgjengelig tilgang kan variere mellom ulike bilmerker og modeller, og leses med gjeldende testutstyr som benyttes i NAF.

NAF kan ikke påvise avvik i bilens oppgitte kilometerstand ved hjelp av diagnose.

NAF har vurdert alle kontrollpunkter i den aktuelle testrapporten i henhold til NAFs definisjoner og retningslinjer.Kontrollpunkter som ikke omtales i rapporten er ikke inkludert eller vurdert.

NAF står ansvarlig for de dokumenterte funn i testrapporten slik de fremstår på testtidspunktet.

Feil/avvik som avdekkes i etterkant av testen, kan ikke lastes NAF uten at:

  • feil/avvik må anses å ha foreligget ved testtidspunktet
  • feil/avvik kan avdekkes etter gjeldende definisjoner og retningslinjer (innhold) av kontrollpunkt ved testtidspunktet
  • feil/avvik kan avdekkes ved benyttet testutstyr i NAF ved testtidspunktet
  • feil/avvik kan avdekkes ved gjeldende testforutsetninger ved testtidspunktet
  • feil/avvik medfører konsekvenstap
  • NAF har opptrådt uaktsomt ved testtidspunktet

Testens resultat tilhører NAFs kunde. Kundens navn er registrert på side 1 i testrapporten. Eventuelle uoverensstemmelser i forbindelse med levert dokumentasjon, skal kunde ta dette opp med NAF. NAF er forretningsmessig leverandør til kunde og forholder seg kun til denne avtalepart.

Alle reklamasjoner må være NAF i hende senest 10 dager etter at testen er utført.

Dato for test:
19.10.2020
Testsenter:
NAF Senter Oslo